Uděláme všichni všechno....

4. 10. 2008

Čím déle jsem na FF, rok, tím většího mám vzteka.  Nevím, jestli  na konci studia, nečeká  Pepka, aby klepla.

Tak copak by tu bylo v příspěvcích.

Web pro malé knihovny. Pěkný, pěkný  a tak co vlastně chceme, knihovny jako komunitní centra? Maximální využití fondu, snadnou dostupnost, přehled o fondu, zapojení knihovníka do života obce, spolupráce s ostatními spolky v obci, vše zacíleno na čtenáře.

Neděste se, pro další přežití knihoven opravdu nezbytné.

Budu po knihovníkovi chtít, aby uměl dobře ovládat počítač, fond byl zpracován a na webu on – line katalog, Musí mít čas a prostor k tomu, aby mohl naplnit obsah slova komunitní centrum. Řekla bych, že je toho vrchovatě. Ale tyto činnosti považuji za důležité, pro knihovnu přímo životně. On-line katalog , zajímavý, aktualizovaný web na něm informace o akcích knihovny + kvalitní fotografie, doporučené knížky, spousta fotografií – no tak to bychom chtěli všichni. A tak si  každý plácáme své, co úroveň správce sítě, to úroveň stránek. Stránky pro malé obce - tam si bude knihovník ukládat, jednoduchým způsobem, aktualizace sám.  Tak pejsek a kočička pekli dort, ne? Co byste tam ještě ...

Jde-li nám o knihovny, tak proč nemáme na úrovni větších územních celků skutečného specialistu. Drahé, že? A co takhle pracoviště v rámci kraje. Weby budou atraktivní a skutečně na úrovni.

Jako knihovna  /typ si vyberte jaký chcete/, děláte spoustu akcí a dokážete prodat svoji práci?

Napíšete hned článek do všech, vám dostupných médií ?  Většinou není čas, nebo opět pejsek a kočička / co tam honem napsat, aby to trochu vypadalo/.

A proč nemáme,  pro větší územní celek, marketingového manažera – který bude vědět o vašich akcích, bude vědět co se v „jeho“ knihovnách děje a cíleně a na profesionální úrovni prodá vaši práci. Platy nebudou malé,  ale je jiná cesta ? Zaměříme- li grantové programy tímto směrem + peníze z regionálních fondů + spoluúčast knihoven a hlavně budeme- li chtít přemýšlet tímto směrem jistě se řešení najde.

Zatím děláme ze svého oboru Popelku a skvělé specialisty vychováme pro soukromou sféru. Nechme všem knihovnám prostor k jejich práci tam, kde je nepřenosná, ale nechtějme po nich nemožné.  Knihovny které mají  špičkové stránky, ví se o nich v tisku, akce naplánují, realizují, nafotí, napíší skvělý článek, pravidelně aktualizují své stránky a zvládají vše s úsměvem nechť odpustí. Jo a toho vzteka mám, protože vidím, co by mohlo být a není.

Nevím, kam kráčíme s pejskem a kočičkou, chceme –li hovořit o budoucnosti. Soukromé firmy ví velmi dobře, jak důležité je investovat v této sféře a co my? Tomu se nedá říct naivita, to už je hloupost.  Ale asi je naivní a hloupá moje představa. Musím jít, čeká na mě pejsek a kočička, čeká nás Týden knihoven a budeme péct dort.

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

24 komentářů

Obrázek uživatele admin
Anonym
4. 10. 2008
Úplně přesně vystihujete mé pocity, ikdyž jsem neměla a ani nehledala nějak hlouběji slova k jejich pojmenování.
Obrázek uživatele zkadlec
Proč se tedy nevrátit ke staré dobré Jednotné soustavě knihoven, (viz Zákon 53/1959 Sb. o jednotné soustavě knihoven, doporučuji aspoň § 7 a § 10), kdy bylo vše centralizované, hierarchické a naplánované? Nemuseli bychom se zbytečně stresovat tím, co všechno můžeme dělat, ale nemáme na to čas. Nevýhody podobné soustavy viz také Proč nepotřebujeme československou soustavu VTEI. Ozývám se hlavně proto, že kdyby existovala nějaká "Jednotná ústřední národní správa knihovních systémů a webových stránek knihoven", tak bych v knihovně vůbec nepracoval, protože by tam pro mě nebylo místo. Mě na tom baví právě to, že nám nikdo nevnucuje jeden stejný knihovnický systém a nepředepisuje co máme jak dělat. Nakonec Týden knihoven není povinný, takže ani dort péct nemusíte. Stále se mluví o regionálních funkcích knihoven. Takže mám tomu rozumět tak, že to nefunguje? Nebo na koho směřuje Váš příspěvek? Zdeněk Kadlec
Obrázek uživatele Stáňa

Není to z jednoho extrému do druhého. Myslím, že nikdo nestojí o centralizované soustavy, ale o to, že nemáme na webové stránky a kvalitní propagaci naší práce odborníky z oboru. Ve velkých knihovnách máte svoji specializaci v městských děláte všechno.

Týden knihoven vám nikdo nevnucuje, považuji za normální, že se zapojíme do těchto aktivit. Mluvíme každý o nečem úplně jiném.

Mluvím o tom, že pro knihovny není dostupný servis, který bežně pro svoji propagaci využívá soukromá firma. A nehledáme možnosti jak si jej zajistit.

Stáňa

Obrázek uživatele zkadlec
Já jenom, že jste mluvila o specialistech na úrovni větších územních celků, např. "pracoviště v rámci kraje" pro správu "webů všech knihoven". Neodpověděla jste mi, zda tato stížnost směřuje na krajské knihovny s regionálními funkcemi nebo na koho? Když řeknete "MY nehledáme možnosti", tak to znamená, že ani VY nehledáte možnosti. Schovávání se za MY (všichni?) zavání kolektivní odpovědností a kolektivní vinou. To mi na Vašem příspěvku vadí. Proč se tedy nemůže domluvit několik malých knihoven, které tyto problémy pálí, a neseženou prostředky (od zřizovatelů, z grantů) na takového společného profesionálního správce jejich webů? Znamenalo by to moc velkou zátěž pro ty, kdo by to zařizovali? Proč čekat, že to zařídí "někdo nahoře" nebo někdo jiný? Nezlobte se, že kladu nepříjemné otázky. Ale řekla jste si o ně a mně to připadá (i pro výuku) důležité. Taky bych rád slyšel názor i někoho jiného, koho se to týká. Máme příležitost zase jednou diskutovat o něčem z praxe. Zdeněk Kadlec
Obrázek uživatele Stáňa

Pokusím, se jasněji.

Knihovny v reále vykazují opravdu širokou škálu činností. Od roku 1989 knihovnictví prošlo zásadní proměnou. Knihovníci vše zvládli, počítače, převedení fondů, komunitní roli knihovny. Perfektní. Jak jde doba pořád  řešíme věci takhle: novinka + proškolení = zavedení do knihoven. Myslím si, tento systém může fungovat u běžných problémů a změn. Ale nějak komplexně, systémově je třeba řešit to, aby weby knihoven byly na špičkové úrovni. Praxe je taková, že potřebujete-li změnit web sednete si se správcem vaší sítě, prohlédnete stránky knihoven, které se vám líbí a nějak poskládáte tu svoji. A je to skutečně tak, co úroveň správce - to úroveň stránek. Každý rok čekáme na přibližně druhé číslo Čtenáře, kde Aleš Brožek poctivě prohlédne webové stránky knihoven a oznámkuje jejich úroveň. Internet je silné médium. Hledat informace nejprve na internetu je běžné. Rezervovat si knížku přes on-line katalog je také běžné a stále více využívané.

Stránky, které máme nebudou stačit, budeme potřebovat, aby byly maximálně přitažlivé, ale i osobité. Lidé, kteří to umějí na špičkové úrovni budou třeba i absolventi této školy. Myslíte, že budou pracovat v knihovnách? Kvalita je drahá a v soukromé sféře najdou nesrovnatelné ohodnocení. Najděme způsob jak si je získat pro sebe? Naivní nápad byl spojit se do větších celků, vypsat granty...Myslím si, že je nejvyšší čas.

 

Mediální obraz knihoven v médiích bych vůbec nepodceňovala a je na čase aby byl pěstován a rozvíjen systematicky.

 

Weby pro malé knihovny – když už, nechtěla bych, aby aktualizace dělali knihovníci, jejich čas bych viděla využít líp, někomu problém dělat nebudou, někdo bude rád, když pošle e-mailem  změny. Každý úřad má správce sítě, tak v tom není problém.

 

Chtějme konečně servis na špičkové úrovni, je to nutnost.

Fantasy: stránky knihoven bude navrhovat několik špičkových oborníků, budou vkusné, nápadité se spoustou funkcí, uživatelsky skvělé a využitím moderních technologií, virtuální prohlídky, orientace ve fondu...

- mohu se obrátit na člověka, který bude profesionálně, pravidelně informovat o práci knihoven v médiích a cíleně je představovat jako moderní, příjemné a potřebné místo na světě. Bude to jeho práce a vzhledem k tomu, že každá „celebrita“ u nás má svého mediálního poradce,  proč už dávno někdo nepomáhá nám.

Myslím, že v těchto bodech je třeba, aby kvalita byla standardem, jednotlivé knihovny si nemohou finančně dovolit odborníky z těchto sfér. Vážně  nenajdeme řešení ?

 Tento komentář jsem napsala , než vyskočil ten váš.Díky za otázky. Jdu na něj.

Stáňa

Obrázek uživatele Stáňa

         Špatně se vyjadřuju, emoce- nemoce. Pokusím se dávat pozor. Nemyslela jsem článek jako stížnost, ale vlastně jo. Ani ten kraj nemůže vyřešit tento problém. Záleží na tom, jestli tohle téma nevidím jako problém jenom já. Třeba jsem úplně vedle. Já celou situaci vidím jak jsem popsala. Je-li to tak, nějak je třeba problém pojmenovat, promyslet, navrhnout řešení a poslat Národní knihovně.

My nehledáme řešení - je to tak, že jsem zvyklá prezentovat kolektivní práci – to už je takovej tik. Budu si dávat pozor. Já taky nehledám řešení, zatím jsem ve fázi, že mi to vadí.

Myslím, že ani pár knihoven by nedalo dohromady prostředky na profíka, nemám to ověřené. Kolik knihoven se najde, že jim jejich stránky přece stačí. Jestli-že přijímáme standardy a sjednocujeme určitou úroveň knihoven je čas, aby tam patřilo i tohle.

Jistě nakonec to dopadne tak, že chytím kamaráda, přes švestičky z naší zahrádky, po odměnu /směšnou/ a vrhneme se na web. Ale to není systémové řešení. Taky nemám tolik švestek.

Taky  bych stála o názor někoho jiného a myslím, že lepší by byla debata. Takhle v psané formě, mám pocit, že to někdy vyzní jinak než jsem to myslela – Ha, neumí jasně argumentovat.

Super by bylo, kdyby se ozval někdo, kdo má skvělej nápad jak by mohla vypadat stránka knihovny pro 21. století. Pro eVu  –  Já se budu cvičit v jasné formulaci .Týden knihoven je v pohodě, nápady taky, šablonu nééééééé, to je řešení ve válečném stavu, ale já bych chtěla být o krok dopředu, než deset kroků zpět. 

Stáňa

Obrázek uživatele EVa
5. 10. 2008
A já si stejně pořád myslím, že "kontroverzní" šablona je OK - aspoň jako odrazový můstek (a to už je krok dopředu :-)).
Obrázek uživatele zkadlec
Kdybych měl dělat web pro několik desítek knihoven a pro každou by měl být aspoň trochu jiný, musel bych stejně skončit u šablony, ve které se bude měnit obsah. Většina webů je založených na šablonách. Proto taky všechny weby, kde se používají CMS (Plone, Drupal), vypadají více méně podobně/stejně. A udělal bych to tak, aby si obsah mohly knihovny vytvářet a měnit samy. Prostřednictvím webového editoru bez nutnosti znát HTML, ale když ho budou znát, tak aby se mohlo použít i HTML. Já vím, že už jsem s tím WIKI trapný, ale to je současný trend. Nevím, proč by knihovna posílala aktualitu mailem nějakému centrálnímu správci, který by ji dal na příslušný web, když to může kdokoliv z knihovny udělat sám a hned. Distribuované systémy a dělba práce jsou to, co šetří čas a nervy. Takže já souhlasím s EVou a dokonce nevidím na šabloně pro knihovny nic kontroverzního. Zdeněk Kadlec
Obrázek uživatele Stáňa

Chcete mít skvělý job. Nabídněte knihovnám naprosto převratný styl www. stránek.

Můžou  obsahovat: fantasy hry pro děti, jak hledat knihy –  bojovat, přemáhat draka na cestě ke knize, co vás napadne. Vizualizace, nejnovější vychytávky  a  vaše fantazie ve službách knihoven. Maximální uživatelský komfort a propagace služeb knihovny. Osobitost a variabilita. A nezapomeňte,  že i Bill nějak začínal.

Stáňa

Obrázek uživatele Stáňa

Rozdělme problém. U malých knihoven nevidím jako rozumné chtít po nich ještě aktualizaci webu. Praxe je složitější. Já budu raděj, když se soustředí na svoji úlohu v obci. "Stačí ", že půjčují  přes počítač a na webu bude on-line katalog. Co jim ještě naložíme. Potom je možné aktualizovat weby z Městské knihovny, právě e-maily. Každý máme jiný názor, ale to je v pohodě, já s vaším nesouhlasím a můžeme tu psát tisíce proč a proti.

Stránky pro Městské knihovny mají obrovské rezervy. Třeba najdeme cestu.

Stáňa

Obrázek uživatele EVa
5. 10. 2008
šablonu, o které se bavíme, je v současné podobě naprosto snadné, a proto i rychlé - právě to, že je to tak jednoduché, je na druhou stranu omezující: pokud by byla potřeba nějakých vyšších aplikací, šablona to nezvládne (tím jsem narážela na tu "kontroverznost"). Možná by šla i kombinace - možnost aktualizace webu jak konkrétní knihovnou, tak nějakou specializovanou složkou na tvorbu knihovnického webu nebo něco na ten způsob :-). Toto by i nahrávalo myšlence/trendu wiki, asi.
Obrázek uživatele Emily
5. 10. 2008

Myslím, že celkem chápu, co chce Stáňa říct a že nadhazovala spíše otázku, než "odpověď" (tzn."centrální řízení knihoven").

Osobně si myslím, že řešení je naopak v DECENTRALIZACI: volnost pro myšlenky i spolupráci - tedy souhlasím s Donnem Kadlecem a fandím WIKI :-)))

Posunuju ještě "obecněji" (od ""pouhých"" šablon pro weby) k celkovému fungování ""systému"" knihoven na principu WIKI.

Nahazovat spoustu nápadů do éteru a spolupracovat ... takže spíše než stanovit "jednoho bouchače, který bude sedět na kraji a my ho budeme zasypávat meily", bych zakládala a budovala virtuální prostředí pro knihovny, kde se můžou všichni o své nápady a zkušenosti podělit, nabídnout si vzájemnou pomoc (protislužbu), spolupráci, odborné pracovníky (např. programátora), nebo neodborné ale skvělé nápady ...

Konkrétněji: např. vybudovat základ něčeho jako "Balíček web 2.0 technologií pro služby knihoven" ---> kde by byly dejme tomu klasicky rozděleny infor.a knih.služby (referenční, výpůjční ... bla bla) a ke každé nabídka "nejnovějších hitů Inter.technologií (co zrovna frčí) a příklad, jak to využít v knihovně.

Např.: referenční služby - Instant Messaging, stáhněte zde, využít lze takhle, odkaz na stránky naší knihovny: my to děláme takhle, odkaz na "stručný návod" jak s tím pracovat (u IM blbost, ale dejme tomu u něčeho jiného -> jak na html :-))) )

Na principu Wiki by bylo možné doplňovat (knihovníci a knihovnice) jak využití technologie pro další služby, tak nové technologie k základním službám ...

Nevím asi se to bude zdát věčině lidí tady zbytečné, ale není, protože lidi, kteří jsou o 30 starší než já, v knihovně pracují sami (nemají opravdu čas sjíždět net a vymýšlet aplikace), by to určitě uvítali.

...................

Obecně na tomto principu svobodné spolupráce a wiki, lze "řešit" všechny oblasti, které knihovny musí ovládnout, chcou-li uspět a přispět a to vytvářením znalostních a inspiračních prostředí (zdravím gorilky :-))) pro oblasti od marketingu, public relation, andragogika-psychologie-biblioped, komunita-kultura .., a já nevím co ještě všechno (viz. Stánin zoufalý příspěvek výše :-))) ) Technologie jsem vybrala, protože je má Donn Kadlec tak ráááád a my si ho teď musíme předcházet :-)))

Problém:

-> nikdo nebude chtít sdílet: (=sdělit své Know-how) -> podle mě by nenastal, tady je "nekomerční prostředí" pro knihovny výhodou (... vlastně celkově se to dá převrátit ve výhodu: knihovny se mohou chovat marketingově v nekomerční sféře :-))) )

-> všechno, co je "zprůměrováno" má horší kvalitu než "špice". Např. šablona webu -> "horší" než špicová stránka za xKČ. Ale myslím, že: kvantita nápadů, ušetřený čas, a možnost "ovládat/vylepšovat/inovovat si vše sám/nezávisle" (dojisté míry) dává možnost to "kvalitu" nejen dohnat, ale i předehnat. (Takže něco více než "držet krok", ale udělat "skok" - něco super, i když jsi jen osamělý běžec v knihovně v horní dolní tak písneš na Wiki a ... posunul si světové knihovnictví :-))) )

Emily alias Hurvínek, který si představuje válku

 

 

Obrázek uživatele EVa
5. 10. 2008
Proč ne rovnou wiki knihovníky? Editace dle přání uživatele... :-).
Obrázek uživatele Emily

Tak já bych si teda jako uživatelka přála: modré oči, tmavé vlasy, tak 190 cm, špičkové odborné kompetence a ještě špičkovější osobní šarm.

(Jinak super nápad)

 

Obrázek uživatele EVa
5. 10. 2008
horší bude/nebude jeho realizace...:-).
Obrázek uživatele zkadlec
Už jste četla v Terry Pratchettovi o Knihovníkovi? Zdeněk Kadlec
Obrázek uživatele Stáňa

A co takhle debata na téma Servis pro knihovny. Můžeme na sebe rychleji reagovat a vyvětlit si pojmy.

Stáňa

Obrázek uživatele zkadlec
V jaké formě, kdy, kde? Že by příležitost pro zvláštní seminář z KSS? Zdeněk Kadlec
Obrázek uživatele Stáňa

Promyslíme. Co na výuce 24.října. Výhody - budou tam kombinovaní, tím pádem různé názory, různé knihovny.

Nevýhody - původní plán na tento den?

Témata:

Nechci web, který vypadá jako daňové přiznání. Vlevo šuplata, uprostřed text, šuplata napravo. Jaké máme možnosti s využítím toho, co známe. Hlavně budoucnost pro weby knihoven.

 

Malé knihovny – šablony, myslím Místní lidové knihovny /budete-li mě mlátit kyblíkama do hlavy, pošlapu Vám bábufky/

 

Mediální obraz knihoven. Umíme prodat svoji práci.

 

Stáňa

Obrázek uživatele zkadlec
Bohužel 24.10. máme jiný program a při konzultacích pro kombinované na to nebude čas. Protože mám "rád technologie", jak říká signorina Emília, tak ta jiná možnost je on-line setkání ve virtuální třídě WizIQ, kterou jsme testovali letos na jaře s vašimi služebně staršími kolegy/němi. Výhody:
  • Komunikace přes mikrofon i webkameru,
  • možnost pořádat večer, v noci - můžou se zúčastnit kombinovaní,
  • neomezeno jen na účastníky kurzu,
  • virtuální tabule pro čmárání k dispozici,
  • možnost chatu,
  • session se zaznamenává, možnost pozdějšího přehrání,
  • možnost prezentací z PowerPointu, ...
Nevýhody:
  • Aspoň hlavní diskutující musí mít mikrofon, aby to k něčemu bylo (i když lze i bez - pomocí chatu),
  • trochu se s tím naučit pracovat, při hovoru nastává určité zpoždění, se kterým je nutné počítat,
  • někdo to musí moderovat, klidně se toho ujmu,
  • je to pro zvané, účastníci musí mít předem na WizIQ účet a přihlásit se na session.
Doporučoval bych (v případě zájmu), aby byli pozváni zajímaví diskutující - třeba Brca a Tes, kteří by k tomu určitě měli co říct. Zdeněk Kadlec
Obrázek uživatele Stáňa

Těším se na zajímavé diskutující. Hlavně si přeju, aby mi pomohl někdo, kdo se dobře vyzná v možnostech webu. Ale troufám si doufat, že pánové budou též názoru, že je třeba udělat krok dopředu.

Stáňa

Obrázek uživatele Emily
5. 10. 2008

Naprosto přesně jste to vyhm-átl, Donne Kadleci :)

Gorilka

Obrázek uživatele Stáňa

Ten Hurvínek je přesnej = taky se tak vidím, Hurvínek, kterej čeká, že na našich webech bude vidět, co dokážem nabídnout. Modlím se, aby se našel jeden statečnej dešifrátor mých blábohů, kterej zachytí stopu a vymyslí přesně to co potřebujem.

Stáňa

Obrázek uživatele EVa
5. 10. 2008
povinný není, ale nezúčastnit se by byla pro knihovny (hlavně ty městské a místní apod.) škoda - je to přece určitý druh propagace, zviditelnění knihovnické činnosti, navázání spolupráce (asi nemusím dál rozvádět). Navíc, jeho obsah si může každá knihovna ušít na míru - zdá se mi to podobné jako s tím webem: v Týdnu knihoven se nabízí "ustálené akce" (Velké říjnové společné čtení, "Amnestie"...), kterých se může chytnout ta knihovna, která nestíhá nebo z jakéhokoliv jiného důvodu nemá možnost přichystat něco svého, originálního = nemám (zatím?) možnost/prostředky/... na tvorbu kvalitního webu? Můžu využít např. již zmiňovanou šablonu. Můj čistě osobní a "neprofesionální" názor je ten, že jakékoliv aktivity na podporu menších knihoven jsou v pořádku (nějaká forma jednotnějšího vedení by mohla být podpora vyššího stupně – třeba dobrovolná), stejně tak důležitá je ale i míra volnosti, která nebrání realizovat se dle svých konkrétních představ. Pokud toto všechno zní moc idealisticky, může být, praxi znám jen zprostředkovaně.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback