Úspěšný startup - to je business drive, ale i entuziasmus

4. 11. 2011

Příloha č. 17/2011

Autoři přílohy: InHD + Zdena Rousková

Live blogging k této přednášce najdete jako obvykle na Inflow v Blogu z bloku.

Prezentaci z přednášky najdete zde.

Když Michal Juhás vstoupil 20. října do zaplněné učebny D 22, jen málokdo by věřil, že tak mladě a vesele vyhlížející člověk, je nejen inženýrem a studentem už druhé univerzity, ale zároveň zakladatelem jednoho z nejzajímavějších startupů současnosti. Michal dal ve své přednášce v rámci Bloku expertů studentům spoustu zajímavých rad nejen o tom, jak začít startup, ale celkově, jak se prezentovat, jak udělat business a jak si to všechno pořádně užívat.

Michal Juhás - Bookfan from KISK on Vimeo.

Příběh BookFanu

Dávno před BookFanem byl Michal horlivým čtenářem beletrie. Hltal například Jeffreyho Deavera a po přečtení jeho Modré knihy si řekl, že by bylo báječné si tuhle knihu někam zaznamenat. Zapsat si, že byla skvělá a doporučit ji známým. Hledal různé možnosti (jako je např. Google Spreadsheet apod.), ale nic nebylo dost dobré. Rozhodl se proto využít vlastní programovací schopnosti, a tak vznikl Bookfan. Jeho výhodou oproti ostatním portálům na doporučování knih je hlavně to, že se zde spojuje obchod se sociální sítí. Sám zakladatel charakterizoval BookFan jako něco mezi Amazonem a Facebookem.

BookFan.eu je tedy síť, kde si registrovaní uživatelé nejen vzájemně doporučují čtivou a místy i kvalitní literaturu, plkají o nejrůznějších tématech v diskuzích, ale zároveň si mohou přes spolupracující e-shopy vyhlédnuté tituly koupit. Databáze se orientuje na český a slovenský trh, ale do budoucna by ráda prorazila i do Polska či Maďarska. Prostřednictvím své knihovničky uživatel může sdělit ostatním, jaké knihy už četl a o jaké by měl zájem v budoucnu. Podle jeho profilu mu pak portál sám nabízí, jaké knihy z jakých žánrů by ho mohly zajímat. Správce stránek tedy získává poměrně hodnotné informace o čtenářských preferencích. Zatím však s nimi na BookFanu neobchodují, ale zveřejňují je v měsíčních statistických přehledech.  

 

X-Fan platforma

Tým BookFanu, který se postupem času rozrostl o spolupracovníky Josefa Nevorala a Věrku Kyselovou Chobotskou, chce svou fanouškovskou základnu dále rozšiřovat. Stejně jako existují knihomolové, totiž existují i šílenci do čokolády, vína, aut a dalších propriet. Byla by škoda toho nevyužít. Proto se už rýsují stránky typu: ChocoFan.eu.

 

Jak BookFan vydělává?

BookFan je stále v začátcích, přesto už teď má tržby, o kterých se možná leckterým startuperům ani nesnilo. Jednak funguje na principu Affiliate marketingu (tzn. na provázanosti stránek s e-shopy, které platí BookFanu procenta z prodeje), zároveň poskytuje dobrý prostor pro reklamu. Na druhou stranu má projekt také své výdaje: stejně jako u kteréhokoliv projektu se musí zaplatit odměny pro team a externí spolupracovníky, marketingová kampaň na FB, online služby (cloud-hosting v Londýně, Basecamp), HUB office, marketingové materiály atp.

 

Jak tedy začít startup?

A dostáváme se k samotnému jádru přednášky. Takže, jak začít Startup a jak ho úspěšně vést až k případným investorům? Rady Michala byly celkem jednoduché, ale efektivní: 

Na začátku by měl být nějaký nápad. Nemusí být úplně jedinečný, protože takových je opravdu minimum. Nevěříte? Přesvědčit se můžete na http://startupideagenerator.com/. Tam je uloženo cca 13 milionů nápadů. Důležité je svému nápadu věřit!

Sestavit si business plán je sice užitečné, ale mnohem více podle Michala Juháse záleží na tom, jaký tým lidí kolem sebe vytvoříte a jaké bude vaše nadšení pro věc.

V každém startupu je důležité stanovit si nějaké limity. O tyto limity se vždy zajímají investoři. Např. limit v začátcích BookFanu byl 3 tisíce registrovaných uživatelů do 90 dnů. Jinak by projekt skončil. BookFanu se to podařilo a dál plní stanovené limity takřka do puntíku. Ale mnohem důležitější, než 15 tisíc registrovaných uživatelů, je počet těch doopravdy aktivních fanoušků, kteří se na BookFan pravidelně vrací. 

Další dobrá rada pro začínající Startupery: nezačínat sám/sama, raději si přizvat více kolegů a externích poradců. Michal rozprodal 49,5 % svých práv třem investorům a část svého zbytku kolegovi z týmu a nelituje. Tím, že jim dal možnost vlastnit část BookFanu, je motivoval a ještě více získal na svou stranu. A navíc není na všechno sám. O BookFan se zajímá dokonce čtvrtý investor a každý z nich může projektu přinést spoustu zkušeností, kontaktů, feedbacku a samozřejmě financí. 

Nejsou-li v dohlednu konkrétní finance a investoři, je zajímavé obrátit se na business angels. Jsou to lidé, kteří oplývají majetkem a pokud je zaujmete, nabídnou vám finanční pomoc.

Další dobrá rada: zapojit se do soutěží. Účastí v soutěžích na sebe upozorníte, uděláte si dobrou reklamu a získáte finanční podporu. BookFan získal v letošním roce cenu Vodafonu Nápad roku 2011 v kategorii Potenciál. I sami tvůrci na BookFanu hojně využívají různých soutěží a tím web činí atraktivnějším a přilákají další registrace.

Čím víc je startup vidět, tím lépe. BookFan se prezentoval na akcích, jako je: IPO48, HUB Mashup, Nápad roku 2011, Go To Market Academy a jiných networkových akcích pro sturtupy (Open Coffee nebo Business Tuesdays).

Poslední a možná nejdůležitější rada Michala Juháse zní: „choď do toho naplno a maj osobní prístup“.  A jak Michal ve svém sympatickém vystoupení ukázal, ten on opravdu má! :)

 

Fotogalerie

V kategorii: InHD
Štítky: Inflow magazín
Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback