UX konference byla o výzkumných metodách i konkrétních případech

Ve středu 21. května 2014 se v Praze konala UX konference. Vedle metodologických a výzkumných přednášek se na konferenci probíraly i konkrétní případy využití poznatků a metod UX, např. během redesignu e-shopu Mall nebo CMS Kentica.

UX neboli User eXperience je v poslední době hojně diskutované téma. Jedná se o obor, který se věnuje uživatelskému prožitku z webu, služby nebo produktu. A právě UX byla věnována středeční konference s prostým názvem „UX konference“.

První blok

Konferencí provázel Zdeněk Míkovec, který účastníky hned na počátku seznámil s některými důležitými informacemi, jako v kolik hodin bude svačina a kde bude oběd.

Prvním „skutečným“ přednášejícím byl Luboš Plotěný, předseda Asociace UX, který hovořil o stavu českého UX. Plotěný začal s tím, jak chápe user experience on: „UX není web. Je to zkušenost se značkou či produktem.“ V tomto měsíci Plotěný s Asociací UX sbíral data o českých designerech, které publiku představil. Podle něj se UX designeři transformovali ze čtyř profesí, a sice z kodérů, grafiků, čerstvých absolventů nebo online marketérů. Platy UX designérů v Česku přitom nejsou vůbec špatné:

Hlavně na Twitteru se stal úspěšné Plotěného prohlášení, že „Bez rozpočtu to jde, bez přesvědčeného managementu to jde, bez nadšení to nejde.“ Jeho prezentace je dostupná zde.

Dalším zajímavým přednášejícím byl Jiří Sekera. Ten nám ukázal následující slide:

…a položil otázku: která aplikace je nejlepší? Zatímco prvních sedm je vizuálně hezkých, pouze člověka informují a skutečné řešení přináší pouze aplikace vpravo dole. Designový proces tvorby se skládá ze čtyř kroků: výzkum, koncepce, vizuální návrh a testování. Každé z těchto fází je potřeba věnovat danou péči. Je smutnou pravdou, že většina klientů se probouzí až v momentě vizuálního návrhu. Často také „vyletí ze židle“, pokud zjistí, že by designéři měli testovat, zda něco udělali dobře, a oni by za to měli platit. Vizuální návrh je podle Sekery už jenom třešnička na dortu a i když to grafici velmi neradi slyší, mělo by se z velké části jednat už jen o obarvení wireframů. Sekerovu přednášku lze dost dobře shrnout takto:

Pak se mikrofonu chopil Martin Pelant, který nám přišel ukázat dosavadní příklady využití Google Glass. K těm zajímavějším patřilo mj. testování newyorskou policií.

Druhý blok

Andrea Nuttal otevřela předobědní blok. Hovořila o tom, jak ve Vodafone měří zákaznickou zkušenost. Zjednodušeně řečeno je to pomocí enpées, čili Net Promoter Score. Pro Vodafone je velmi důležité, aby jejich stávající klienti jejich produkt doporučovali dále, k čemuž typicky vede spletitá cesta včetně opakovaných nákupů.

Nuttal dále uvedla, že značku mohounejvíce poškodit tzv. bad profits. U Vodafone to může typicky být promo akce pouze pro nové zákazníky nebo překročení roamingových nákladů bez předchozího varování. 

Pavel Zima, hlavní „vypravěč“ Seznamu, který stojí ve vedení firmy od roku 2006, měl prezentaci o současné podobě fungování firmy. V Seznamu se řídí dvěma klíčovými pravidly: 1) uživatel na prvním místě; 2) v jednoduchosti je fičura. Jinak řečeno se Seznam zaměřuje na to, aby jejich služby a weby byly jednoduché a užitečné a jejich bussiness model se vymýšlí až poté, co se služba zavede a osvědčí. Zima hovořil o tom, jak Seznam stál koncem roku 2010 na pokraji stagnace a jak se od roku 2011 více zaměřili na inovace a nové služby, což dalo vzniknout celé řadě aplikací a služeb (mj. asi dvaceti mobilním aplikacím). Odhalil nám i několik tajemství:

Na začátku každého nového projektu v Seznamu stojí nápad. Čím ambicióznější je, tím lépe. Nápad může vzejít od kteréhokoli člena firmy. Po vzniku nápadu se nakreslí skica, jak by takový projekt mohl vypadat, a v rámci firmy se diskutuje. Vyrobí se prototyp, který projde patřičným testováním. Testování je přitom nejlevnější a nejlepší možná investice. Pokud se prototyp osvědčí, vznikne nová služba. Zimovo závěrečné poselství bylo jasné:

Petr Matoušek představil dlouho očekáváné téma a první case study: redesign mall.cz, který prováděla firma Symbio. Mall.cz, který jeho provozovatelé s oblibou označují za „nákupní galerii“, působí v pěti zemích. E-shop zpracovává 3 miliony objednávek ročně a vlastní více než 30 000 m² skladů. Pokud už se někdo rozhodne pro redesign webu, měl by si ujasnit důvody, proč by ho měl provádět. Typicky to může být zvýšení konverzeschopnosti webu, zjednodušení ovládání nebo integrace nových funkcí a služeb. Při prvních návrzích bychom se neměli dívat na to, jestli je návrh hezký: důležité je, aby byl funkční. Redesign přitom není záležitost na několik dní, u Mallu práce trvaly zhruba rok. I když to v Mallu neudělali, Matoušek doporučoval, aby se před spuštěním ostré verze e-shopu uvolnila beta verze, která by byla přístupná jen omezenému počtu uživatelů, typicky těm nejdůležitějším či nejvěrnějším. Mall však postupoval trochu jinak a raději uvolnil ostrou verzi ze dne na den.

Nik Page představil nástroje, které lze používat pro práci UX designérů. K nim patří:

Třetí blok

Odpolední blok otevřel Petr Šídlo, jeden ze zakladatelů firmy Direct People. Šídlo hovořil o nápadech a inovacích: nápad podle něj nestojí v počátku inovace, ale je až jejím výsledkem. Šídlo hovořil o potřebě dělat věci jinak a lépe, než konkurence. Za příklad uvedl srovnání služeb Mobito a Viamo:

Šídlo uvedl názorný příklad správného designu na míru ušité služby: jednou pracoval pro firmu, která se zabývala prodejem zubařského vybavení. Šídlo terénním výzkumem zjistil, že v Česku existuje několik tisíc zubařů, z nichž většina komunikuje prostřednictvím facebookové skupiny, která je všem „ne-zubařům“ přísně uzavřena. Těmto zubařům proto byla na míru ušita komerční akce, která spočívala na hromadném prodeji přístrojů, na které bude sleva až 36 %. Podmínkou však bylo, aby se jednalo o hromadnou koupi. Cíle této na služby bylo, aby o ni zubaři začali diskutovat sami. Během týdenního provozu tržby akce dovršily tři a půl milionu korun.

Další přednášející Jiří Mžourek z AVG hovořil o své zkušenosti ze Stanfordu, kdy byl postaven před úkol „polidštění uživatelské zážitku z létání“. Během zpracování týmového výzkumu vycházel z toho, že základem lidského rozhodování a chování jsou pouze a jen emoce. Projekt byl založen na tradičním modelu Design thinking:

Pódium následně ovládal Aleš Rubáš z agentury Circus Design. Navrhl, abychom používali termín uživatelský desgin, který by stál v kontrastu k vizuálnímu designu. Zatímco vizuální design se zabývá vizuálem, uživatelský design tvoří právě to uživatelské rozhraní. Rubáš vyvracel řadu mýtů, které kolují mezi laickou veřejností, a které nakonec vykrystalizují v požadavky klienta na UX designéry. Klienti totiž často požadují, aby jejich web byl responzivní a jak známo

Existují i další druhy řešení, která jsou mnohdy lepší a vhodnější – za všechny lze jmenovat design fixní, fluidní nebo adaptivní, mobilní web nebo mobilní aplikace. Každé z těchto řešení má své výhody a nevýhody a to správné je potřeba vybrat vždy na základě cílů, které má web splňovat. Rubášovu prezentaci lze shlédnout níže:

Cíle vs. prostředky …aneb ať je to responzivní (UX Konference 2014) from Ales Rubas

Posledním přednášejícím v tomto bloku byl Lukáš Pitter (2FRESH) s přednáškou o flat designu. Jak už se stalo u zdejších přednášejících dobrou tradicí, označil flat design za buzz word. Flat design je podle něj jen odpověď na skeuomorph: odstraňuje tolik prvků, kolik je jen možné, aby se zachovala srozumitelnost sdělení. Po návodu, jak se tvoří flat,

jsem si chtěl ujasnit, jak je to s těmi buzz wordy:

 

V reakci „Nevím, dál“ jsem si odpověď našel.

Čtvrtý blok

Poslední blok začal Adam Fendrych s přednáškou o tom, jak se dělá UX v České televizi. UX tým se tam skládá ze tří designérů a jedné grafičky. Úkolem týmu je postupně vylepšovat webové stránky České televize a zlepšovat uživatelské rozhraní některých jejích aplikací. I když si to každý vykládá trochu jinak, UX je podle něj o emocích a o uživatelském zážitku. Je chyba, pokud UX přijde na řadu až po vytvoření zadání; UX by mělo stát v prvopočátcích vývoje každého webu.

Fendrych zdůrazňoval důležitost výzkumu a hlavně uživatelského testování. Problém, který v České televizi řešili, je shánění lidí pro testování. Použití agentury se ukázalo jako drahé a neefektivní, takže už si shání respondenty svépomocí přes dialogové okno na webu. Uživatele koordinují přes MailChimp.

Další přednášející Petr Štědrý nám přišel ukázat, jak nemá vypadat inzerát na UX designéra:

Chtěl tím v podstatě říci, že UX designér není všeuměl a pokud by se měl zabývat vším tím, co je v daném inzerátu, nemohl by zvládat všechno dělat dobře. Zbytek přednášky se Štědrý zabýval tím, jak je důležité si ujasnit cíle, proč člověk hledá designéra, a jakého designéra to vlastně hledá.

Jako poslední se slova ujal Tadeáš Kubát z Kentica, což je brněnská firma vyvíjející systém pro správu obsahu. UX oddělení ve firmě vzniklo zhruba před dvěma lety a jeho úkolem se stalo redesignovat zastarávající UI systému. Tým při redesignu pracoval tak, že se dvakrát týdně scházel a po zbytek týdne se jeho členové věnovali výzkumu a testování samostatně. Pro vizuál vybrali tzv. skeuominimalismus, což je něco mezi skeuomorfismem a flatem, čili něco ála design produktů Googlu.

Závěr

Celá konference byla podle mě velmi zdařilá: od výběru přednášejících po bezproblémovou organizaci. Občas se sice ozývaly hlasy, že jsou témata stále příliš teoretická, nicméně takovým lidem bych doporučil spíš UX Monday nebo nově UX Brunch, což jsou akce zaměřené více wokrshopově a prakticky. Twitterové diskuse kolem konference lze najít pod hashtagem #UXkonference, fotogalerii pořadatelů jsou již dostupné na webu

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Obrázek uživatele Lukáš Eliáš

Jiří Sekera byl i onehdá na Frontendistech v Praze a měl tam nejspíš podobnou přednášku. Byla úžasná. :-)

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback