Vzdělávání?... (de)Motivace …

Při pročítání materiálů a článků k postupové zkoušce, jsem dorazila ke kapitole Informatizace společnosti. Samozřejmě, že jsem si pod tím vždycky dokázala něco představit, ale opravdu do hloubky jsem nad tím začala přemýšlet až teď. Vlastně se nechci tak úplně rozepisovat o informatizaci nebo o jejích pozitivních či negativních důsledcích. Spíš jsem narazila na bod, který pojednává o přínosech informatizace. Mimo jiné to jsou:

 

„rostoucí možnosti a zlepšení různých forem vzdělávání“

 

Ano, ve vzdělávání sice došlo k určitým změnám v zažitých řádech, kousek kupředu se posunul i vztah Učitel X Žák/Student, ale stále se o tom jen více mluví než činí. Učitel by měl být někým, kdo nerozdává striktní rozkazy, kdo na studenty neshlíží svrchu a nepodsouvá jim svůj názor, ale popravdě… Kolik takových učitelů jste na základních/středních školách potkali? Kolik z nich Vás motivovalo utvářet si svůj názor, kolik z nich Vás vedlo k tomu, abyste měli o jejich předmět zájem, a pokud jste ho neměli, dokázali ho ve Vás zajímavým a nenásilným způsobem probudit?

 

Osobně si ze základní školy pamatuji tak jednoho, ze střední školy dva.

 

Co se týče střední školy, chodila jsem na SOŠ knihovnických a informačních služeb a musím říct, že celé první tři roky jsem byla (byť pedagogové si zjevně mysleli, že dělají opak) vedena k tomu, abych knihovnictví nesnášela. Stejně jako ostatních x lidí ve třídě. Špatná konstelace? Možná. Náš nezájem o obor? U některých snad, ale já tam šla s tím, že jsem tak zhruba věděla, co se po mně bude chtít, o čem knihovnictví je.Zajímalo mě to. Po prvním roce jsem si ale říkala, že to tam jen nějak doklepu. V životě by mně nenapadlo, že obor budu chtít studovat i na VŠ.

 

Nikde jsem neviděla žádnou interaktivnost. Pořád dokola nám byly cpány do hlavy tisíckrát omílané standardy, MDT, bibliografické záznamy…
Samozřejmě, rozhodně je pro knihovníka nezbytné tohle všechno (a ještě mnohem
víc) znát. Ale ne JENOM tohle. Co se týče motivace, nebudu o tom snad ani mluvit, když si vzpomenu na to, že říct vlastní názor nebylo žádoucí (byly výjimky a těch lidí si opravdu vážím) a zkoušet o něčem polemizovat (byť se zájmem a na úrovni) bylo téměř nemožné, vždycky se zpětně rozčílím.

 

Dokonce nám bylo řečeno, že kdybychom byli opravdu chytří, byli bychom na gymnáziu, a pak mohli studovat obor, který má SKUTEČNOU perspektivu. Co se týče informatiky, můžu snad jen říct, že pokud pedagog (všichni, kteří navštěvovali SOŠISK, určitě ví, o koho se jedná) přišel na hodinu, byla to spíš (ne)šťastná náhoda.

 

Kdy přišel bod zlomu? Ve čtvrťáku, kdy přišel nový vyučující, čerstvý absolvent FFMU a donesl s sebou závan čerstvého větru. Když někdo nechtěl, nenutil ho. Rozhodně ne po zlém. Probral mě z letargie a ukázal, co všechno a hlavně  JAK se to dá dělat jinak. Mluvil konečně o těch nových, zajímavých a důležitých věcech, nepotápěl nás, nechoval se k nám jako k nesvéprávným, ukázal nám, že náš obor není o zastaralých a přežitých standardech, že knihovnictví a informační studia nepatří dávné minulosti, ale budoucnosti.

 

Teď, po dvou semestrech na FF, můžu říct, že je to už od začátku to, co jsem tak postrádala na SŠ. Přístup pedagogů, motivace, jemné popostrčení správným směrem od správných lidí, o tom to je. Samozřejmě ne všechno mě baví, ne se vším jsem na sto procent spokojená, ale co/kdo je dokonalé/ý? (I když po postupovce se moje 90% spokojenost změní na 100% ;o ))

 

Je škoda, když už jsem u té knihovnické SOŠ, že tak stagnuje. Možností, jak zlepšit výuku a motivaci je mnoho, jen se musí chtít. Někdy by stačilo nejen názory studentů vyslechnout, ale také se je pokusit zrealizovat. Stačí se podívat na diskuzi školy na spolužácích a hned je jasno, jaký mají na knihovnictví a školu obecně názor… :o(

 

O tom, jak studenty obor po absolvování SOŠ baví, vypovídá také to, kolik z nich pak pracuje v oboru nebo jej jde studovat na VŠ. Z mých bývalých spolužáků je to maximálně pět lidí z 27. Ne proto, že by je bavilo něco jiného, ale proto, že je baví cokoliv, jen ne knihovnictví.

„Do knihovny nikdy!“

To bylo heslo budoucích knihovníků a informačních pracovníků. Smutné, leč pravdivé.

 

Rozhodně neříkám, že mi SOŠ vůbec nic nedala. V selekčních jazycích a bibliografických záznamech všeho druhu budu jistě v dalších semestrech perlit ;o), techniku administrativy také hojně využívám… Ale mohla mi dát mnohem, MNOHEM víc. Bez nervů, nudy a vzteku. I teď, víc než rok po maturitě to ve mně všechno vře. Zvláště, když bývalá třídní mi naznačila, že Knihovnictví a informační studia jsou vlastně procházka růžovou zahradou, kde se nic nenaučím a kam se dostane i ten největší tupec. Jo jo, to má někdo hold štěstí na lidi…..

 

No nic, vypsala jsem se (KONEČNĚ po TAK dlouhé době), trochu se mi ulevilo (ovšem ne zase tak moc), a s tím, že mě náš „neperspektivní a nudný obor pro blbce“ velice baví a nechtěla bych být jinde a s tlakem tak 140/90 se odcházím opět učit o naší „informatizované společnosti“. I když myslím si, že i když k ní máme našlápnuto, pořádný kusanec cesty máme ještě před sebou. A to nejen ve vzdělávání. Ale o tom by se dalo popsat dalších sto stran… Tak snad jindy.

 

 

 

 

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

15 komentářů

Obrázek uživatele Elenai
To, co je napsáno výše, by lidé mohli brát jako zaujatost. Já, jakožto absolventka, ovšem VÍM a mohu potvrdit pravdivost tohoto článku. Ještě jsi zapomněla na slavné hodiny Informačního managementu pod vedením šovinistického učitele, který výkony studentek hodnotil podle délky sukně.
Obrázek uživatele Phoenix
Myslíš "učitele", který napsal na tabuli Maslowova pIramida hodnot, přičemž se pak divil, čemu se smějeme? Tak u něj bych vsadila spíš na hloubku výstřihu, tam je to přeci jen o něco lepší než s nohama ;) Přičemž hloubka vědomostí a hloubka výstřihu by mohla odpovídat úměře nepřímé....
Obrázek uživatele Elenai
Myslím toho pana učitele, který se opil natolik, že nebyl schopný ani dorazit na maturity. A vyšší místa mu tenhle přestupek jen tak prominula. A to už vůbec nemluvím o dalším, jehož schopnosti by mu mohl závidět i Radovan Krejčíř. Jojo, sekání trávníků na školním dvoře mu asi moc nevynášelo.
Obrázek uživatele Jiří Xaver

Popravdě řečeno, jsem také rád, že se mi už podařilo tento ústav úspěšně opustit. A mohu říct, že přístup, jaký měli učitelé (jak vyplývá z tohoto příspěvku) k vám - středoškolákům se mnohdy pokoušeli vyučující praktikovat i u nás "vošáků". A často úspěšně - mnozí z nás raději o svém nesouhlasu totiž pomlčeli, než by si zbytečně řezali větev, pod nohama. Jakékoliv námitky byly totiž u mnoha vyučiujících ihned brány jako projev rebelie, neslušného chování a kdoví čeho ještě... A vzhledem k tomu, že se v případě této školy jednalo téměř o rodinný podnik, na pomyslném black listě mezi vyučujícími se díky tomu mohl člověk ocitnout snadno ;-)

I když jsme se snažili přístup našich vyučujících brát s dostatečným nadhledem a humorem (což byla jediná možnost, jak se z tohoto ústavu nezbláznit), mám dnes - po třech letech prospaných v lavicích VOSIKS možnost srovnávat se zcela novým přístupem a nestačím se divit. Probuzuje se ve mě pocit, dosti podobný vězni právě propuštěnému na svobodu, který žasne nad neuvěřitelnými možnostmi světa, kterých náhle může využívat.

Jsem moc rád, že jsem ve studiu tohoto oboru pokračoval. Jsem velmi rád, že jsem se nenechal neustálým drilem a neuvěřitelně nemožným způsobem výuky na VOSIKS odradit od tak zajímavého oboru, jako jsou informační studia a knihovnictví (už v prváku jsem silně uvažoval o odchodu, naštěstí se tato tendence ve mě rok po roce vytrácela až jsem se dočkal absolutoria). A je mi rovněž líto těch, kteří ze školy poodcházeli třeba jenom kvůli tomu, že jim nebylo umožněno nahlédnout  pod pokličku celé podstaty tohoto studia, a kteří dnes dost možná dělají skutečně cokoliv jiného, jenom ne to, co je třeba i mohlo chytnout.

Konečně mě to na FF MUNI začíná skutečně naplňovat ;-) A jsem rád, že v tom nejsem sám. A i když vím, že možná ve třetím ročníku budu touto dobou nadávat na státnice, vedoucího práce na oponenty i na sebe a na celý svět, budu vždycky rád, že jsem si konečně vybral tu pravou - informační a knihovnickou na fildě :-)

(ha - a teď jsem zvědav, jak budu mluvit po postupce :-)) 

Obrázek uživatele MattSamyel
Nejtěžší z nás to měli určitě ti, co se učili před rokem 1989. Dneska se občas taky pozastavím nad tím, co někteří učitelé nemůžou překosnout, protože si to do "učicího bločku" napsali jinak. Například to, když nesouhlasím s tím, že "Revoluce znamená změna režimu státní moci z diktátorské na demokratickou." Co například revoluce Buržoázní, Tehnologická? To jsou taky revoluce.. bouří se snad demokratické automatické brusky a pily proti diktátorským dvouručním pilám a hoblovačům? Nebo když jsem se ve čtvrté tříde hádal se svou neoblíbenou učitelkou o datu upálení mistra Jana Husa. Povídám: "Bylo to 1415" "Ne, bylo to 1315"; "Ne bylo to 1415"; "Ale nediskutuj a běž si sednout, já říkám, že to bylo 1315"; "Tak se podívejte do učebnice.. je tam napsáno 1415"; "No vždyť celou dobu říkám, že 1415," tak mě nakonec s vítězoslavným úsměvem na tváři poslala do lavice. (pozn.: s uchem vskutku nic nemám :-D ) Někteří učitelé nás drží velice zkrátka, jako třeba naše paníčelka třídní, co si před ní někdo dovolí ceknout něco o takových těch ožehavějších tématech, a už by ho hnala do zhoršeného stupně z chování. Jiní nám třeba dovolí koukat se an celý takový jeden film, s podobnou tématikou a plný ostrých slov, když ho někdo přinese.
Obrázek uživatele admin
Anonym
7. 6. 2008
Tak k tomu už nemám co dodat....NAPROSTO SOUHLASÍM!!!
Obrázek uživatele Lotyna

Koukám, že jste měli asi na škole docela veselo :-) (reaguju na ten tvůj rozhovor s Elenai)

Ale musím říct, že bohužel je to asi téměř všude stejný... Já teda dělala gympl - na kterým jsou teda očividně dle soudu vaší učitelky "opravdu chytří lidé", kteří poté mohou studovat obor, který má "skutečnou perspektivu" - ale nevím jak by se to teda mohlo stát, vzhledem k tomu, že do nás učitelé cpali (většinou!) jen samý data, údaje, vzorečky, blbosti!...

Bylo pár výjimek, a ti mi třeba fakt něco dali i do života, ale byly to fakt jen výjimky...

Střední škola by měla každýmu dat znalosti, dovednosti a postoje, jenomže naše školství je zaměřený bohužel hlavně (a v podstatě by se dalo říct, že jenon) na ty znalosti. A ty jsou v podstatě k ničemu, pokud člověk nechce studovat dál (s tím může vykopat kariéru leda v téhle branži). Dovedností jsem si ze SŠ odnesla minimum a postojů ještě méně. Když už se teda učitel rozhodl vypěstovat v nás na něco vlastní názor, snažil se co nejvíc o to, aby na nás přenesl názor vlastní. Velice vtipné například bylo, jak nám učitelka přečetla článek o Olze Hepnarové a poté nás vyzvala, ať se vyjádříme k tématu "trest smrti" - teda konkrétněji jsme se dokonce měli rozdělit na dvě skupinky - "pro" a "proti". Není divu, že jsem si pak připadala jak největší vyvrhel, když jsem se snažila obhajovat stanovisko "proti" (ve značně menší skupince, než byla ta druhá).

Na druhou stranu ale chápu, že naše školství vypadá tak jak vypadá... Přihlášku na pajdák si většina lidí dává jako "nouzovku", kdyby nic jinýho nevyšlo (alespoň to je tak u většiny lidí, co znám). Komu by se totiž chtělo předstoupit před bandu puberťáků za tak nuzácký plat a ještě s nima nějak aktivně pracovat, diskutovat, ptat se jich na jejich názory, brat každýho jako individualitu... to je opravu jen hrstka nadšenců... (ale znám i takové)

Obrázek uživatele admin
Anonym
8. 6. 2008
je to smutný, že máš stoprocentní pravdu, tahle škola by mohla být tak dobrá a perspektivní, kdyby se změnil přístup vetšiny učitelů. Jedna zapálená zástupkyně ředitele a dvě až tři opravdu kompetentní učitelky s tím moc nenadělaj... jen by mě zajímalo, koho jsi myslela tím absolventem... na chvilku mě naivně napadl jeden člověk, který byl ale v následujícím příspěvku označen za největšího ožralu a huliče... je to někdo, komu bys mohla říkat Milhaus a jeho hodiny jako téměř jediný ti něco daj, pokud máš opravdu zájem? myslim, že jo, ono na VOŠKIS a SOŠKIS moc na výběr není...
Obrázek uživatele Phoenix
Myslíme určitě toho samého. A tím "huličem a ožralou" byl označen někdo jiný. Tedy pokud tam ještě učí. Ale dle všeho ano. Což je asi to nejsmutnější... My ho měli na informační management. Kdybychom měli "Milhause", byl by ten předmět rozhodně o něčem jiným... bohužel nebylo nám přáno. Tak aspoň, že to ISSko...
Obrázek uživatele admin
Anonym
9. 6. 2008
je vidět, že si rozumíme. jen doufám, že se tahle přezdívka neuchytí... chudák "milhaus" :-)
Obrázek uživatele admin
Anonym
8. 6. 2008
Tak tohle bylo řečeno opravdu trefně! :-) Otázkou je, pakliže studenti SOŠIKS nejsou dostatečně chytří na to, aby studovali "perspektivnější" obor, proč se zde zmiňovaní pedagogové neucházeli o práci třeba na tom gymnáziu, připadá mi docela zcestné učit na škole, kde je samotnými kantory znehodnocován obor dané školy. Lidi, o kterých tu byla řeč jsou opravdu "elita". Řekla bych, že chyba není ani tak v oboru knihovnictví nebo v nízké inteligenci studentů, jako spíš celkově v přístupu kantorů k nim. (Kdo ví, ten ví :-)) Pravda je, že kromě dvou profesorů mě nenapadá nikdo další, kdo by se snažil ty lidi motivovat, chválit a vůbec, dát jim prostor pro vlastní názory nebo připomínky...Tomu se říká svoboda projevu a fér jednání….Ale co naplat, když v případě, že se člověk ozve nebo projeví nesouhlas, je hned drzý a nesahá kantorovi ani po kotníky...Nemůžu si pomoct, ale u některých – díkybohu, že nesahá….
Obrázek uživatele admin
Anonym
12. 6. 2008

Asi máme zkušenosti s jinou školou... Protože mě se v řečkách líbí a lidi co tam chodili vzpomínaj na školu v celkem dobrým. Svůj názor jsem se tam nikdy otevřeně říct nebála a vztah učitel - student tam funguje až moc dobře...

Ono možná bys měla hledat chybu někde jinde...

Obrázek uživatele Phoenix

Mně to tenkrát taky nepřišlo tak strašný. Ale to proto, že jsem si myslela, že lepší to být nemůže. Jenže když jsem najednou poznala nové možnosti, nový způsob výuky, nový přístup... těžko se to popisuje. Nejlíp to vystihnul asi Jirka Xaver s tím "pocitem věžně propuštěného na svobodu".

Existuje totiž TOLIK věcí, o kterých se na škole nezmiňují. I když dle mého by měli. Tak obrovská perspektiva oboru... Tolik směrů, kterými se pak můžeme vydat... Je to vcelku vzletný pocit. :o) 

Rozhodně neříkám, že názor studenta si na Hapalce nevyslechne nikdo. Je tam pár takových, a jak už jsem napsala, tak si jich za to opravdu vážím. Ti mi něco dali. Jestli právě na takové lidi tam máš štěstí, tak opravdu závidím. ;) 

Obrázek uživatele connie
13. 6. 2008

Ruměnka: taky jsem chtěla napsat něco ve smyslu, že jsem patrně chodila někam úplně jinam, ani o tom nevím, tak dík za to...

třeba jen se zmíněným kritizovaným nechozením vyučujících na přednášky jsem se já osobně setkala někde úplně jinde a... no, darmo mluvit, to je koneckonců fuk

Obrázek uživatele admin
Anonym
12. 6. 2008

Tak ten absolvent FFMU mě taky zmátl a marně mi teď vrtá hlavou, o koho se jedná. Jinak souhlasím s tím, že až na několik vyjímek úroveň výuky na této škole (jsem na VOŠ) není nějak moc vysoká. Každopádně doufám, že v nějakém dalším roce mě bude učit v komentářích zmíněný Milhaus. Jednou jsem se náhodou ocitla na jeho hodině, když měl jinou třídu a byla jsem mila překvapena, že nechválil studenty za každou blbost, jako někteří jiní, ale že měl k jejich práci zajímavou a konstruktivní kritiku, která posouvá mnohem dál.

Abych nevyzněla tak negativně, musím pochválit příjemnou rodinnou atmosféru na této škole - to jsem ještě nikde nezažila.

Nudný způsob vyučování mě zatím od oboru knihovnictví neodradil a přiznávám se, že už jsem si na ty prospané školní dny docela zvykla a beru je jako daň za to, že se během roku můžu celkem příjemně flákat a že se po mně nic nechce. Asi mi s věkem klesají ambice :/

Zajímavý článek... neuškodilo by, kdyby si ho přečetl náš učitelský sbor.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback