Webová aplikace jako služba

4. 1. 2014
V Bloku expertů jsme tradičně zvyklí na kombinaci odborníků, kvalitních informací a příkladů z praxe. Ne jinak tomu bylo při předposlední přednášce, ovšem s pořádnou dávkou inspirace založené na úspěšném příkladu firmy od party lidí, kteří si řekli, že zpracovávat faktury v Česku není dostatečně sexy. Firma se jmenuje Fakturoid (http://www.fakturoid.cz/) a na Bloku expertů ji zastupoval Lukáš Konarovský (http://www.linkedin.com/in/lukaskonarovsky).

Záznam live bloggingu najdete jako obvykle v Blogu z bloku.

 

Prezentaci k přednášce najdete na Slideshare KISKu.

Lukáš Konarovský - Webová aplikace jako služba from KISK on Vimeo.

Každé podnikatelské snažení začíná nápadem. Stejně tak tomu bylo u Fakturoidu. Jeho zakladatelé vlastně řešili situaci, kterou dobře znali, věděli, kde je problém, a věděli, že ho lze řešit i jinak, než na co do té doby byli uživatelé postavení před nutnost pracovat s fakturami, zvyklí. Pustili se do online aplikace, která ze začátku řešila jejich vlastní problém - byli sami sobě zákazníkem. Doufali, že tato aplikace by se mohla hodit mnoha dalším lidem.

Fakturoid - Faktura za jednu minutu from Fakturoid on Vimeo.

 

Na začátku sledovali, jak se lidé staví k práci s fakturami - na trhu byl dostatek účetních systému, ale byly příliš robustní a ne příliš jednoduché. Mnozí raději používali k fakturování obyčejný Word nebo Excel. A i když v tom byli dobří, tak tato práce nebyla příliš efektivní. Fakturoid chtěl lidem nabídnout systém, který by byl jednoduchý, efektivní a maximálně zaměřený na uživatelovy potřeby. Uživatel nemusí umět programovat, dělat složité výpočty nebo znát perfektně legislativu k tomu, aby zvládl vystavit fakturu. Chce jen vystavit fakturu a dostat zaplaceno. Úplně postačí, když bude umět ovládat nějaký software, nějakou aplikaci.

 

Fakturoid nikdy neměl kancelář, tým pracuje hlavně díky internetu. Používají přitom Basecamp pro projektový management, Slack pro online chat a Skype pro běžnou komunikaci. Při práci na internetové aplikaci je totiž skvělé, že můžete pracovat odkudkoli. Pokud potřebují něco vyřešit, nejdříve to zkoušejí svépomocí (správa reklamy, programování, grafika..). Když ale potřebují uvolnit ruce a věnovat se dalším věcem, tak práci delegují na externisty. 

 

Lukáš dále říká, že je dobré si na začátku stanovit mantinely toho, jak by měla aplikace vypadat. Ne každému se můžeme zavděčit a někdy je méně více. Zmiňuje tu zakladatele Basecampu 37signals, kteří v knížce Getting Real (http://gettingreal.37signals.com/) prezentují tu myšlenku, že při návrhu a tvorbě webové aplikace bychom měli dělat jen to nejdůležitější, pokud by chtěl někdo další funkci, tak to zamítnout. Ve výsledku to totiž může vypadat, jako když ve Wordu zapneme všechny panely. I když umíme danou funkci udělat, tak ji do aplikace neimplementovat, protože je to pro nás závazek do budoucna. Správná cesta je udělat to, co si myslíme, že je správné, a podložit to tím, co lidé chtějí. Nesmíme ale zapomínat na to, že my máme být tím arbitrem, který řekne: tuhle funkci ano, tato je navíc.

 

Jednou ze zásadních otázek, na které dřív nebo později přijde řada, je, jak celý náš nápad ufinancujeme? Jak jsou důležité peníze, když něco děláme? Jak to ufinancujeme, když děláme startup? Světe div se - pokud máme čistě online aplikaci, tak je to docela levné. Když umíme ty základní disciplíny jako třeba programování a zároveň máme doménovou znalost oboru, do kterého se pouštíme, tak je to docela levné. Fakturoid vše zafinancoval z vlastního kapitálu, ale není vyloučené, že my ke svému nápadu přizveme nějakého investora. Fakturoid rovněž začal vydělávat na předplatném aplikace, což je zároveň způsob, jak zůstat neustále motivovaný při své práci, protože to je závazek, který říká, že je potřeba dodat zákazníkovi to, co si zaplatil. Fakturoid věří na "produktovou orientovanost", tj. aby služba byla co nejlepší a aby si o ní zákazníci říkali sami. Lukáš také uvedl, že se nesnaží být multimilionáři, ale že jim bohatě stačí pokrýt i tak malý trh, jakým je Česká republika, hlavně když při tom dělají něco, co dává zákazníkům smysl.

 

Tým Fakturoidu vytvářel aplikaci asi rok, přičemž s půlročním předstihem začali o aplikaci veřejně mluvit a sbírat kontakty. Když byla aplikace připravená, všem zájemcům dali včas vědět, takže už od začátku pracovali s potenciálními zákazníky.

 

Lukáš během prezentace neustále opakoval, jak důležité je zaměřit se na zákazníka. Staví na principu férovosti, přičemž část svých zisků investují právě do tohoto segmentu, protože věří, že z dlouhodobého hlediska to službě jenom prospěje. Je důležité sledovat zpětnou vazbu, obzvlášť na internetu. Pří této příležitosti uvádí Setha Godina, který se vývojem marketingu v době internetu zabývá.

 

Dále Lukáš uvádí i Tony Hsieha a jeho knížku Delivery happiness (http://www.deliveringhappiness.com/about-us/). Kniha popisuje příběh firmy Zappos (http://www.zappos.com/), která v době, kdy na skladu neměli ty boty, které po nich zákazník chtěl, odkázala na konkurenci. Věřili, že se k nim pak tento zákazník vrátí, protože splnili službu doručení bot, i když to nebylo prozatím z jejich skladu. Fakturoid nově zavedl online chat ("napište robotovi"), aby byli zákazníkům co nejblíž v případě, že by potřebovali cokoli řešit.

 

Další ze zmíněných knížek je už dobře známá The Lean Startup od Erica Riese (http://theleanstartup.com/), která je postavená na principu zaměření na zákazníka, měření, rychlých úprav a dalšího testování. Cílem je dostat co nejdříve k zákazníkovi produkt, který skutečně chce.

 

Když na našem produktu/službě nějakou dobu pracujeme, tak je důležité zůstat stále motivovaný. Úspěch nemusí přijít hned, nebo ho v každodenním pracovním zápalu ani nemusíme zaznamenat. Měli bychom proto dobře sledovat čísla a další ukazatele především s odstupem a v porovnání s dřívějšími fázemi. Po roce práce, kdy se nám zdá, že jsme se nikam nepohnuli, tak můžeme např. zjistit, že jsme vyrostli o 100 %. Úspěch je proces, je to dlouhodobá záležitost. Pro každého to znamená ale něco jiného.

 

Je jedno, jestli nabízíme naši službu formou premium nebo freemium; to, na čem opravdu záleží, jsou zákazníci a to, aby za své peníze dostali ten nejlepší možný produkt a péči. Současný trend ukazuje, že jsou aplikace formou služby online stále populárnější. Můžeme tak narazit např. na produkty od Adobe dodávané formou předplatného.

Zdroj titulního obrázku: http://under30ceo.com/tips-for-building-your-web-app-right/how-to-build-a-web-application/

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

2 komentáře

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
26. 3. 2019
Awesome blog. I enjoyed reading your articles. This is truly a great read for me. I have bookmarked it and I am looking forward to reading new articles. Keep up the good work! garage door League City TX
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
26. 3. 2019
Awesome blog. I enjoyed reading your articles. This is truly a great read for me. I have bookmarked it and I am looking forward to reading new articles. Keep up the good work! garage door League City TX

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback