Země světa Na Křižovatce

Článek obsahuje informace o vzniku projektu „Země světa“ jako součásti experimentálních aktivit studentů Katedry informačních studií a knihovnictví (dále jen KISK) v knihovně Na Křižovatce, Křížová 24, Brno. Je rozdělen do pěti základních částí. Obsahuje definování cílové skupiny a popis pracovních aktivit, které rozvíjí schopnost dětských čtenářů – žáků prvního stupně základních škol – v oblasti práce s informacemi, a přispívá k podpoře čtenářství.

Základní myšlenka projektu

Po prvním roce provozu nově otevřené pobočky Knihovny Jiřího Mahena (dále jen KJM), která se stala experimentálním pracovištěm studentů KISK, jsme se rozhodli naše aktivity více tematicky zacílit. Vznikl návrh na roční program, který by byl zaměřen na poznávání, měl by potřebnou šíři, aby byla zajištěna obsahová stránka pro většinu návštěvníků této pobočky. Každý měsíc v roce připravujeme program zaměřený na konkrétní stát. Definování jednotlivých zemí jsme provedli v září 2013 a rámcový program byl stanoven na devět měsíců, tj. na období říjen – červen (2 semestry akademického roku). V rámci experimentálních aktivit byly připraveny 2 základní koncepty

1)      Cestovatelský pátek – koncept zaměřený na dospělou populaci, představuje vybrané země z pohledu cestovatelů, v rámci přednášek jsou prezentovány fotografie, videa a další materiály vztahující se k dané zemi.

2)      Země světa – koncept zaměřený na děti, cílem je předat dětem informace o vybraných zemích hravou formou, při dětských akcích se využívá čtení, povídání, hry, puzzle, pohádky a kvízy.

Definování cílové skupiny

Projekt „Země světa“ je vytvořen pro první stupeň základní školy. Při jeho přípravě se pracovalo s daty z analýzy návštěvnosti pobočky a potřeby rozšířit skupinu čtenářů o dětské čtenáře ze spádových oblastí. V blízkém okolí se nachází 5 základních škol, vedoucím školních družin byl představen program a jednotlivé školy si program objednávají především pro družiny. Jde tedy o 1. – 4. ročníky základní školy. Program je pravidelně zveřejňován na webových stránkách KJM, v tištěných letácích a na letácích umístěných v knihovně. Akce jsou přístupné také veřejnosti. Aktivit se účastní děti především v doprovodu prarodičů (aktivní čtenáři z řad seniorů jsou Na Křižovatce početnou skupinou) a družiny ze spádových základních škol, kdy se ve spolupráci s družinou přibližně týden před konáním programu upřesní věk a třída dětí, které se programu budou účastnit.

Rozvoj kompetencí dle RVP MŠMT

Program, který děti v rámci projektu absolvují, rozvíjí některé z kompetencí, jež jsou definovány v Rámcovém vzdělávacím programu MŠMT (dále jen RVP). Děti v knihovně prostřednictvím plnění úkolů rozvíjí především kompetence:

  • sociální a personální – pracují v týmech a učí se spolupracovat na zadaných úkolech
  • kompetence komunikativní – musí se domluvit na postupu a umět argumentovat
  • kompetence k učení – hledají informace v knihách a dokumentech, samy si volí strategii a hodnotí nalezené informace, odvíjí se od věku dětí,
  • kompetence k řešení problémů – děti se musí etablovat v novém prostředí, vytvořit si vazby ke spolupráci mezi sebou, zodpovídat za splnění úkolů.

Tyto kompetence v rámci programu „Země světa“ jsou nenásilně rozvíjeny prostřednictvím her.

Vlastní náplň projektu

EVOKACE

Projekt je veden metodou E.U.R. Děti jsou náhodně rozděleni do pracovních skupin (3-5 členů v každé skupině). Samotné rozdělení probíhá tak, že si při příchodu vylosují papírek s názvem barvy (červená, modrá, žlutá atp.) a každé dítě se pak účastní programu ve skupině své barvy. Každý tým by měl mít optimálně 4 členy. Tento způsob losování je zvolen záměrně a děti nemají možnost ovlivnit složení skupiny. Jak již bylo zmíněno, rozvíjí tato forma schopnost komunikace. Chceme u nich rozvíjet schopnost spolupráce i s jinými dětmi, které nepatří do jejich preferované skupiny zájmu ve třídě. Fáze evokace se liší dle věkové skupiny dětí, která se programů účastní. Děti nejprve samy v jednotlivých skupinách na bílý čistý papír napíší nebo namalují, co mají s danou zemí spojené za vjemy. Mají několik minut na zápis poznámek a o námětech a poznatcích jednotlivých skupin je s nimi vedena diskuze. V této fázi programu je velmi důležitá vlastní připravenost lektora. Při práci s dětským kolektivem je nutné být připraven i na tvrzení, že na „Novém Zélandu žijí tučňáci…“, „Ta královna, to je ta babička, co teď byla ta velká svatba…“, „Rubáš se jmenuje náš soused, ale on nebydlí v Rusku…“ a vést skupiny dle plánovaného harmonogramu, který je pro program o dané zemi připraven.

UVĚDOMĚNÍ

Žákům je představena knihovna, dozví se počet jejích aktivních čtenářů a návštěvníků. Každá skupina plní různé úkoly, které jsou různě náročné pro 1. a 2. ročník a pro 3. a 4. ročník základní školy. Nejprve dostanou za úkol, aby v knihovně našli právě dva dokumenty (obvykle knihy nebo časopisy), ve kterých existují informace o dané zemi. Následuje práce s textem, mapou a obrazovými dokumenty, které děti přinesly. Žáci získají informace o hlavním městě, geografii a místopisu (kontinent, řeky, hory), zajímavostech (např. památky UNESCO – práce s prvním a čtvrtým ročníkem ZŠ se výrazně liší vzhledem k rozdílnému stupni vzdělání), jazyku dané země, vlajce a znacích atp. Všechny informace jsou opakovány, děti mají k dispozici puzzle s kontinenty a při skládání obrazců si opakují většinu získaných informací. Projekt je doplněn četbou pohádky z dané země (v případě Izraele byl projekt doplněn četbou o narození Ježíška). V závěrečném kvízu se pak objevuje vždy alespoň jedna otázka týkající se přečteného textu. Tato fáze programu je opět připravena podle harmonogramu, který je upravován dle věku žáků. Starší žáci samostatně předčítají z vybraných publikací přinesených jednotlivými skupinami. Z každé skupiny je to vždy jeden žák. Záměrně jsou vybírány texty, ve kterých je možné zjistit odpovědi na kvízové otázky, na něž žáci odpovídají při ukončení programu. Mladší děti skládají puzzle, buď přímo dětské, kde jsou namalovány kontinenty a zvířátka, nebo rozstříhanou vlajku daného státu, případně vlajku malují podle obrázku. U mladších dětí je kladen důraz na hru a zapamatování základních pojmů – kontinent, stát, hlavní město a nějakou zajímavost (např. že na Novém Zélandu nežijí žádní hadi – a odkázat i na maskota knihovny Na Křižovatce, kterým je malý plyšový zelený had – vznikne spojení, které si děti při plnění kvízu zapamatují a velmi dobře reagují). U dětí starších je snahou i získání povědomí o souvislostech (např. nejbližší kontinent, jak daleko bys letěl, kdybys měl letět z Prahy do… a kolik by tam bylo hodin…). Děti ve skupinkách plní úkoly, za které získávají body (např. bod získá ta skupinka, která první složí „puzzle vlajku“ nebo bod získá skupinka, která v daném státě nejdříve najde a napíše tři řeky…).

REFLEXE

Ukončením programu je kvíz, jehož náročnost je přizpůsobena věku, resp. třídě ZŠ. Každá skupina písemně odpovídá na maximálně dvanáct otázek, které vychází z programu a bylo možné je získat při práci se všemi dokumenty. Otázky postupují od nejlehčích a jsou variantní (odpovědi a, b, c, d), přičemž je správná pouze jedna odpověď. Délka kvízu a obtížnost otázek se liší a je vždy připraveno více variant kvízu. Pokud se při práci s dětmi nestihne některá část programu, otázky na tuto část programu se vynechávají. Následuje hodnocení odpovědí a možnost pro dotazy a vysvětlení (např. při otázce „Kdo vládne na Novém Zélandu?“ byly v odpovědích další tři reální evropští panovníci, a protože se programu zúčastnily starší děti, při hodnocení kvízu jsme rozvinuli i diskuzi o dalších zemích Evropy, ačkoli tématem byl Nový Zéland).

V závěru programu žáci ze skupiny s nejvyšším počtem bodů získají drobnou odměnu. Odměny jsou opět vybrány dle věku dětí a jde např. o  hlavolamy, omalovánky, přívěsky na klíče, magnety atp.

Prostory pro projekt

Projekt je koncipován tak, aby byla jeho realizace možná v jakékoli knihovně, která disponuje prostorem pro práci dětí z jedné třídy školní družiny (cca 20 žáků) a vhodným knihovním fondem (atlas světa, knížky od světových autorů). V prostorách knihovny Na Křižovatce je k dispozici velký pracovní stůl a kancelářské potřeby, které realizaci projektu usnadňují.

Přínos projektu

Projekt přináší propojení herních aktivit s učením a rozvíjí u dětí všeobecné dovednosti definované v již zmíněném RVP MŠMT. Má velmi kladné hodnocení a četnost pořádání akcí „Země světa“ se na žádost družin ZŠ zvýšila. Účastníci projektu se sami aktivně zajímají o další program. Některé děti se při opakované návštěvě knihovny chlubí, že si zjistily, o jaké zemi bude program příště a „studují“ si informace předem. Zajímají se také další akce knihovny. Zájem je třeba o „Noc s Andersenem“, která bude v prostorách knihovny probíhat v dubnu 2014. Počet uchazečů o nocování v knihovně, kterou připravuje pracovní skupina studentů spolupracujících na „Země světa“, přesahuje již nyní kapacitní možnosti pobočky. Projekt „Země světa“ bude dále pokračovat. Koncept je připraven tak, že jeho realizace je možná i v dalších knihovnách.

Do dnešního dne proběhly programy týkající se Slovenska, Ruska, Skotska, Izraele a Nového Zélandu. Programů se zúčastnilo 79 dětí především ze spádové oblasti. Z tohoto počtu je 28 aktivních čtenářů, kteří jsou registrováni na některé pobočce KJM. V časovém harmonogramu došlo ke změně začátku akce z původních 16:30 na odpoledních 13:30 především z důvodu lepší koordinace návštěv skupin ze ZŠ, které návštěvu knihovny zařadily do své aktivní náplně času pro odpolední družinu.

Závěr

„Země světa“ vznikly jako terénní projekt v rámci studia na Kabinetu informačních studií a knihovnictví FF MU. Jedná se o experimentální projekt, který byl půl roku realizován a testován. V rámci zpětné vazby budou oslovena jednotlivá oddělení družin, abychom zjistili klady a zápory přímo od zainteresovaných subjektů a mohli tuto aktivitu dále rozvíjet.

Nejčastěji používané materiály, knihovní jednotky a hry:

Bílý a barevný papír (bílý na evokaci, malování a odpovídání na kvízové otázky, barevný na vystřihování a výrobu záložek do knížek), lepidlo, nůžky, pastelky. Knihy – atlas světa, dětský atlas světa, obrázkové dějiny a další knihovní jednotky dle zájmu dětí. Vytištěné vlajky států na omalování, případně rozstříhané jako puzzle. Větší barevná mapa daného státu, drobná zajímavost zvolená dle programu – např. ruská matrjoška, obrázek ptáka kivi, vytištěné omalovánky s lochnesskou příšerou atp.

Hry – skládání dvojic slov (Slovensko a Skotsko – děti většinou umí základní anglická i slovenská slovíčka), „město, řeka, hora“ – téměř všechny státy – děti dostanou na papíře napsané z každého státu tři města, tři řeky a tři pohoří nebo hory a mají je správně na čas přiřadit do správné kolonky – bod získává skupinka, která je první a má nejvíce pojmů správně, hra „na zvířátka“ – pantomima – děti si vytáhnou na lístečku napsané nějaké typické zvíře a děti z ostatních skupin se snaží poznat, o jakého živočicha se jedná, vyrábění záložek do knížky.

Ukázky materiálů:

Použité zdroje

ROVNÁ, Kateřina, Lenka Pavlíková a Pavla Macháčková. Informační vzdělávání: inspirace z Křižovatky [online]. Brno: Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU, 2013 [cit. 2014-02-12]. Dostupné z: http://nakrizovatce.knihovna.cz/pro-knihovny

RAJDLOVÁ, Iva. Problematika dětského čtenářství a aktivity na jeho podporu. Brno : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, 2006. 168 s. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/64850/ff_m/Diplomovaprace-konecnaverze.pdf  Vedoucí diplomové práce Iluše Cejpková.

JEŘÁBEK, Jaroslav a Jan TUPÝ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [2013] [cit. 2013-12-25]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

JEŘÁBKOVÁ, Hana a Helena SELUCKÁ. Studentské projekty na podporu čtenářství.  In: Knihovna Jiřího Mahena v Brně. [online]. [2013] [cit. 2013-12-28]. Dostupné z: http://www.kjm.cz/centrum-projekty-podpora-ctenarstvi

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

26 komentářů

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
14. 11. 2018
Great info! I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don’t know what to say except that I have. Love Marriage Specialist
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
15. 11. 2018
Social Profile personal sport profile
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
15. 11. 2018
Social Profile personal sport profile
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
27. 11. 2018
Here at this site extraordinarily the basic material collecting so everybody can regard an exceptional course of action. VIP Financing Solutions Reviews
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 12. 2018
Endeavoring to offer significant thanks won't simply be adequate, for the fantasti c clarity in your made work. I will quickly get your rss channel to stay educated of any updates. 안전놀이터
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 12. 2018
Endeavoring to offer significant thanks won't simply be adequate, for the fantasti c clarity in your made work. I will quickly get your rss channel to stay educated of any updates. 안전놀이터
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 12. 2018
Endeavoring to offer significant thanks won't simply be adequate, for the fantasti c clarity in your made work. I will quickly get your rss channel to stay educated of any updates. 안전놀이터
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
2. 12. 2018
Enough, the article is greatly the best point on this registry related issue. I fit in with your decisions and will vivaciously imagine your next updates. bk8thai
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
7. 12. 2018
Hello there to everyone, here everybody is sharing such learning, so it's critical to see this website, and I used to visit this blog day by day Melbourne 
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
7. 12. 2018
Hello there to everyone, here everybody is sharing such learning, so it's critical to see this website, and I used to visit this blog day by day Melbourne 
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
6. 1. 2019
I expect you to thank for your time of this phenomenal read!!! I definately welcome each and every piece of it and I have you bookmarked to look at new stuff of your blog a specific essential read blog! Bill Bronchick
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
14. 1. 2019
This is in like way an OK post which I extremely reviving examining. It isn't each day that I have the likelihood to see something like this.. pinoy lambingan 
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
7. 2. 2019
Mmm.. magnificent to be here in your article or post, whatever, I figure I ought to besides secure for my own specific site like I see some exceptional and fortified working in your site. Classic Rock Band Colorado
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
17. 2. 2019
The site is delicately adjusted and spared as much as date. So it ought to be, a commitment of thankfulness is all together to offer this to us. wordpress bloggen
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
17. 2. 2019
The site is delicately adjusted and spared as much as date. So it ought to be, a commitment of thankfulness is all together to offer this to us. wordpress bloggen
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
17. 2. 2019
To an extraordinary degree exquisite and fascinating post. I was checking for this sort of data and appreciated the experience of looking at this one. joburi uk
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
21. 2. 2019
The site is delicately adjusted and spared as much as date. So it ought to be, a commitment of thankfulness is all together to offer this to us. Mer information
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 2. 2019
Very nice blog and articles. I am realy very happy to visit your blog. Now I am found which I actually want. I check your blog everyday and try to learn something from your blog. Thank you and waiting for your new post. till hemsidan
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
14. 3. 2019
The most intriguing content on this fascinating point that can be found on the net ... Vish Ya Amrit Sitara
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
15. 3. 2019
It is fantastically normal to see the best subtle segments introduced in a fundamental and seeing way. Vidare till bloggen nu
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
16. 3. 2019
You may remark on the request design of the blog. You should visit it's psyche boggling. Your blog review would swell up your guests. I was to an extraordinary degree satisfied to discover this site.I anticipated that would thank you for this incredible read!! สล็อตออนไลน์
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
17. 3. 2019
I curious more excitement for some of them believe you will give more information regarding this matters in your next articles. Weebly sida
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
19. 3. 2019
I am awed by the data that you have on this blog. It displays how well you welcome this subject. Wordpress baserad hemsida
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 3. 2019
For this web site, you will see our account, remember to go through this info. betway88
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 3. 2019
For this web site, you will see our account, remember to go through this info. betway88
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 3. 2019
For this web site, you will see our account, remember to go through this info. betway88

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback